Mens sana in corpore sano. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Dat kent iedereen wel. Maar wist je dat jouw gezondheid en die van je huis ook in verbinding staan? Dit is geen slechtnieuwsgesprek. Want elke dag gedurende 15 minuten je huis verluchten volstaat. En daarmee hou je niet enkel je bakstenen trots, maar bovenal jezelf, gezond. Net daarom maakte Bridgeneers, in opdracht van departement ZORG, een campagne om van ventileren en verluchten een vast ritueel te maken.

Waarvoor zwiert de gemiddelde Vlaming spontaan een raam in huis open? Wat doet de nieuwsgierigheidsmeter stijgen en die van de binnenluchtvervuiling dalen? Bridgeneers dacht en vond: de Koninklijke Harmonie Sint-Hilarius uit Bierbeek. Want dagelijks je huis verluchten, daar zit muziek in. ‘When The Saints Go Marching In’ bijvoorbeeld. Een oorwurm die je na het bekijken van de social spot – die Bridgeneers samen met Brussels productiehuis Les Mecs maakte – hoogstwaarschijnlijk niet meer uit je hoofd krijgt.

Op maandag 20 maart trappen we de ‘Week van de gezonde binnenlucht’ af op Radio 2. In het programma Goeiemorgen Morgen peilt Peter Van de Veire of luisteraars ’s nachts met hun raam open of dicht slapen. Ook maakt hij van de gelegenheid gebruik om te verwijzen naar de tips and tricks op www.gezondbinnen.be. Op de website van Radio 2 kunnen luisteraars dan weer een quiz afnemen die duidelijk maakt hoe het gesteld is met de kwaliteit van hun binnenlucht. Daarbovenop wordt er dagelijks een item gewijd aan gezonde binnenlucht of een expert uitgenodigd in Radio 2 Spits.

En moest de boodschap dan nog niet in elk huishouden zijn binnengewaaid… Een bijhorend campagnebeeld zal verspreid worden op sociale media. In combinatie met een dagelijkse tip op de socialemediakanalen van de Vlaamse overheid. Staat jouw raam al open

Link naar de online quiz

Have a project in mind? Let’s get to work!