Dat Bridgeneers een punt maakt van duurzaamheid? Feit. Dat we samen met Fost Plus voor de eerste keer communiceren over recycleren? Fabel. Bridgeneers en Fost Plus, ons hoef je niets meer te leren over samen sensibiliseren. Wij bleven ook dit jaar niet bij de zakken zitten en tekenden voor een overkoepelende campagne voor alle afvalintercommunales.

Meer dan 11,4 miljoen Belgen hebben toegang tot de selectieve afvalinzameling in hun gemeente. In 2019 recycleerde Fost Plus maar liefst 727000 ton verpakkingsafval, da’s goed voor 92,5 % van wat haar leden aan verpakkingen op de markt brachten.

Of dat beter kan? We bergen onze ambities pas op wanneer iedere Belg zich blindelings een weg baant tussen PET, papier en plastic. Want ook over correct sorteren bestaan nog heel wat fabels die we graag de wereld mee uithelpen.

Dat een metalen koekendoos kan gerecycleerd worden? Da’s een feit. Dat een spuitbus voor cosmetica of voeding bij het PMD een tweede leven tegemoet gaat? Feit. Of een leeg doosje pepermuntjes daadwerkelijk een grenzeloze fysieke aantrekkingskracht uitoefent op ander verpakkingsmateriaal? We zullen het maar onder fabels klasseren.

Hoewel… wie de animatiefilmpjes van onze afvalfiguren via sociale media voorbij ziet komen, kan niet anders dan gecharmeerd zijn door de enthousiaste, zelfverzekerde attitude waarmee ze zich een weg banen naar de juiste zak. Een aanpak die tot meer bewustzijn moet leiden bij een erg diverse doelgroep.

Wat wij de wereld instuurden? Korte animatiefilmpjes die de intercommunales via hun eigen socialemediakanalen zullen inzetten om de bevolking in hun werkingsgebied te sensibiliseren. Want dat we onze missie - werken via het ASAP-principe (as sustainable as possible) - serieus nemen, da’s een feit.

Have a project in mind? Let’s get to work!