De aanpak: van het beste naar het juiste tarief

Uit vergelijkend onderzoek in het buitenland leerden we dat de focus in communicatie niet alleen op de prijs mag liggen. Waar het op aankomt? Het plan vinden dat het beste bij jouw specifieke behoeftes past. Denk maar aan oma, die nog steeds betaalt voor vaste telefonie terwijl de kleinkinderen haar intussen leerden videochatten. Of jouw eigen gezin, bijvoorbeeld, waar elk gezinslid op z’n eigen scherm in de weer is. En ondertussen draait de televisie overuren. Veel kans dat je aan een tariefplan vasthangt dat daar niet op is afgestemd. Door de verschillende types telecomgebruikers bewust te maken van wat ze wel en niet nodig hebben, nudgen we hen richting de vergelijkingstool.

De campagne: vind makkelijk het tariefplan dat het beste bij je past

De uitdaging? Awareness rond de nieuwe tool vergroten. De mediastrategie? Breed inzetten. Op TV zorgden we in 2 waves voor een performante GRP. Dat deden we voornamelijk op reclameluwe zenders zoals één en La Une, zo viel onze boodschap extra op. Om de TV-spot te versterken, lanceerden we ook een banneringcampagne op de belangrijkste Belgische nieuwssites. Aanvullend konden we via Facebook, Instagram en Twitter met een zorgvuldig uitgekiende targeting de boodschap van onze campagne perfect afstemmen op de verschillende doelgroepen. Ook met Google SEA speelden we optimaal in op hun online zoekgedrag. Tot slot sloten we een deal met 10 influencers, elk met hun eigen publiek. Van groot bereik gesproken.

…
…

Het resultaat: een zichtbare campagne

  • Via de TV-campagne bereikten we 70% van alle Belgen (18+) die de spots gemiddeld 4,8 keer te zien kregen.
  • Social campagne: 6.065.869 weergaven van onze video’s, 149.922 clicks naar de website, CTR van 2,47%.
  • Onze advertenties op Youtube werden ruim 1.3 miljoen keer vertoond en 314.000 keer volledig uitgekeken. Met een cost-per-view (CPV) van slechts €0,01 bereikten we onze doelgroepen erg goedkoop.
  • Met onze influencers bereikten we een totale fanbase van 619.000 mensen, met een gemiddelde engagementrate van 8,82%.
  • Speciale vermelding voor onze Twitter campagne, waarmee we 162.000 personen naar de website stuurden. Dat staat gelijk met een ongeziene CTR van 27,98%, vér boven de Twitter benchmark voor soortgelijke campagnes (1 à 3%).
  • Dat de traffic die we naar de website leidden ook kwalitatief was, blijkt uit de cijfers die we in januari 2021 van het BIPT ontvingen. Daaruit blijkt dat er in vergelijking met vóór de campagne elke dag gemiddeld dubbel zoveel mensen een berekening uitvoeren via de tool.
Het gebruik van onze vergelijkingstool schoot de hoogte in. We zijn geslaagd in het opzet: de Belg massaal doen vergelijken!
Jimmy Smedts, adviseur en woordvoerder bij BIPT