De campagne: Haal een brandweerman in huis, maar neem het niet te letterijk.

Onze familie haalde letterlijk een brandweerman in huis i.p.v. zich gewoon te beschermen met rookmelders. Een serieuze inbreuk op hun privacy en behoorlijk absurd. We lanceerden de campagne op Batibouw door duizend rookmelders weg te geven, want rookmelders horen gewoon thuis in elke woning. De familiesaga sloeg zo aan, dat we er een vervolg op bedachten. Dit keer gaven we tips om je te beschermen tegen CO-vergiftiging. Want slapen met een gasmaskers op is allesbehalve handig.

MEDIA: radio, tv, social media, affiches en een brochure met meer info

Resultaat: hot bij de brandweer én de doelgroep

Door onze campagne steeg de verkoop van rook- en CO-melders. En de brandweermannen, die waren helemaal verkocht. Ze stelden voor om onze campagne mee te verspreiden. Een rookpluim voor onszelf!

…
…
…
Voor kotstudenten dezelfde campagne inzetten? No way.

Bij het begin van het academiejaar vertaalden we de boodschap naar hun leefwereld. Studenten hoeven de rookmelder niet zelf te installeren, maar mogen hem vooral NIET saboteren. Dat doen ze vaak om te kunnen roken of door de batterijen eruit te halen voor hun fietslicht of afstandsbediening. Zij moeten dus evengoed beseffen dat rookmelders levens kunnen redden. Maar kotstudenten het nut van rookmelders laten inzien, is niet simpel vermits jongeren denken dat ze onsterfelijk zijn. Tenzij je ervoor zorgt dat rookmelders cool worden. En dat is exact wat we deden.

Stomme rookmelders werden slimme hit, waarnaar wel geluisterd werd.

Als een populaire DJ plots de sound van rookmelders gebruikt voor een remix, worden ze wel interessant. Dus stuurden we DJ Yolotanker, de ster van StuBru, op pad langs studentenkoten. Nice content materiaal. Hij testte er de rookmelders uit en gebruikte de sound voor zijn nieuwste nummer. Dat verscheen op Spotify en werd op StuBru en Radio1 gedraaid. En daar hoorde natuurlijk een straffe videoclip bij én een kotfeest met DJ Yolotanker, voor wie de wedstrijd won.

Zot veel views en PR.

DJ Yolotanker en minister Matthias Diependaele mochten de campagne bij Studio Brussel en Radio 1 komen voorstellen. Ook HLN en andere nieuwssites pikten ze op. De videoclip werd massaal gedeeld op social media en vijfhonderd studenten namen deel aan de wedstrijd. Zo kwam onze boodschap bij de juiste doelgroep terechtkwam, waar ze bleef hangen als een oorwurm.

MEDIA: social media, Spotify