…
…

De aanpak: zou het dan toch iets voor mij zijn?

Door vrouwen en mensen met een migratieachtergrond rechtstreeks aan te spreken in hun leefwereld lieten we hun zien dat een job bij Brandweer Brussel misschien wel iets voor hen is. Aan de hand van gerichte en context specifieke boodschappen gaven we hun het gevoel dat ze klaar zijn voor de brandweer. Want ze doen en denken elke dag al zoals een brandweerman/-vrouw. Hierdoor verlagen we de drempel en verschuift het gevoel van “Ik kan dat toch niet” naar “Ah, dat kan ik misschien wel”. Onze campagne was terug te vinden in Basic Fit women only, de Brusselse deelgemeenten en het Brusselse straatbeeld.

“Er zijn vrouwen zijn die denken dat ze dit beroep niet zullen aankunnen, maar dat is absoluut niet waar.”
- SABINE BOMBAERT, (ALLEREERSTE BRANDWEERVROUW (BRANDWEER BRUSSEL)

…

De campagne: je bent klaar voor de brandweer

Basic Fit woman only Voor vrouwen legden we via animated advertising de focus op hun sportieve capaciteiten in de Basic Fit woman only. Want als je 20 kg kan benchen, dan kan je een kind redden. Ook via gerichte targeting op social media merkten vrouwen dat er meer brandweervrouw in hen schuilt dan ze denken.

Wijkgevoel

Om mensen met een migratieachtergrond te bereiken, speelden we in op het trotse gevoel dat veel Brusselaars tonen voor ‘hun cartier’. We trokken hun aandacht met buurtaffichage in hun eigen Brusselse wijk. De naam van de deelgemeente werd telkens aangepast om de boodschap persoonlijker en herkenbaarder te maken: ‘Als Anderlecht in de fik staat, komt gij dan helpen?’ Daarnaast kregen ze gerichte boodschappen te zien op social media, aangepast aan hun wijk.

Guerrilla

We zorgden ook voor enkele opvallende stunts in de Brusselse binnenstad, op het beursgebouw en in de bomen langs de kaaien. Wie niet bang is van grote hoogtes of om een katje in een boom te redden, is klaar voor de brandweer. Een boodschap die niet onopgemerkt voorbijging!

Duurzaam

De grote bâche op het beursgebouw werd hergebruikt door Brandweer Brussel en hangt momenteel aan hun kazerne. Een duurzaam verhaal dat perfect bij ons past en dat we graag verspreiden onder onze klanten.

…
De resultaten: in slechts 3 weken wakkerden we bij 227 kandidaten het vuur aan

Niet alleen op straat reageerden voorbijgangers positief op de guerilla stunts en de buurtaffiches, maar ook op social media waren de reacties positief. Via Facebook en Instagram genereerden we 4.469 clicks naar de website en via TikTok bijna 6.000. Onze campagne sprak dus ook de jongere doelgroep aan die we wilden bereiken.

Met de Basic Fit animated advertenties behaalden we meer dan 200.000 impressies, verschillende kranten pikten onze campagne op (vrt.nws, RTL, Nieuwsblad, DH, Capitale, GVA, De Standaard, …) en ook op de radio kregen we aandacht (Bruzz (NL) - Radio 1 (NL)– BX1 (FR), …). Daarnaast deelden enkele organisaties met een netwerk in Brussel onze campagne op hun sociale media. Bijna de helft van de 227 inschrijvingen voor het Federaal Geschiktheidsattest bestaat uit mensen met een migratieachtergrond en vrouwen. Ondanks alle drempels, het beperkte budget, de gelimiteerde doelgroep, de kleine regio en na slechts 3 weken campagne. Missie geslaagd dus!

…