…
…
…

De campagne in 2019: changemakers aan de top

Individuen maken het verschil. Milieuactivisten, voorvechters van de vrije meningsuiting, vrouwenrechten, enz. Om hen het podium te geven dat ze verdienen, sloegen we de handen in elkaar met één van Belgiës grootste hiphopartiesten, Tourist LeMC. Samen trokken we naar Congo om deze changemakers te ontmoeten en met lokale artiesten een nummer over hen te schrijven. Het middelpunt van een campagne waarvan de content onder je huid kruipt. Zoals de kick-offactie waarin we meer dan 350 bekende beelden de mond snoerden als een symbool tegen het inperken van de vrije meningsuiting.

…
…
…
…
…
…
…
…
Het resultaat: zowel het nummer als de PR-machine draaiden op volle toeren

Vergeet al die huiveringwekkende campagneliedjes. Ubuntu werd een nummer dat radio-dj’s zonder gêne in hun playlists verwerkten, met een enorme airplay tot gevolg. Het haalde niet alleen de nummer 1-positie in de hitlijsten, Tourist LeMC opende er zijn uitverkochte optreden in de grootste concertzaal van het land mee. Alle inkomsten van het nummer gingen integraal naar 11.11.11.

Met media-aandacht voor zowel de kick-off als het campagnelied via zowat alle kanalen, was het PR-effect van de campagne ruim 20 keer het mediabudget waard. Sterker nog, wie zorgvuldig telt hoe vaak het nummer is uitgezonden, zal merken dat we meer dan 1000 keer het eigen budget hebben bereikt. Daarna zijn onze tools ontploft.

En de donaties? In tijden waar goede doelen kampen met dalende resultaten uit fondsenwerving evenaarde 11.11.11 met 5,5 miljoen euro de hoge opbrengsten van de jaren ervoor.

…