…

Strategie: omstaanders tot actie aanzetten met authentieke getuigenissen.

Geen holle woorden, maar échte verhalen. Met de kern van de campagne grepen we terug naar authentieke en herkenbare getuigenissen. Door bekende gezichten aan het woord te laten, zetten we niet alleen de diversiteit van het thema in de verf, de kwetsbare en moedige verhalen genereerden ook meteen de media-aandacht die we voor ogen hadden.

En dat zorgde voor een sneeuwbaleffect. Want door verenigingen en koepels nauw te betrekken bereikten we een enorm netwerk. Gevolg: het grote publiek sprong mee op de campagnetrein. En dat was cruciaal. Want zo verlegden we heel bewust de focus die klassiek op slachtoffers en daders ligt naar omstaanders. The big win? De campagne krijgt een positieve draai en wakkert een breed engagement aan.

Campagne: #kijknietweg: toon dat je grensoverschrijdend gedrag niet laat passeren.

We maakten een krachtige start: in 4 prangende mini-documentaires lanceerden we de persoonlijke verhalen van bekende ambassadeurs uit de sport- en cultuursector. Aagje Van Walleghem, Louise Carton, Marijke Pinoy en Annemone Valke getuigden dapper over diverse vormen van grensoverschrijdend gedrag. Eindigen deden ze steevast met de herkenbare ‘omdraaibeweging’ en de boodschap: kijk niet weg, contacteer 1712.

Maar daar stopte het niet. Want we vroegen de hele sector én bekend Vlaanderen om zich mee achter de boodschap te scharen. Op de campagnewebsite kijknietweg.be kwam je eenvoudig te weten hoe je zelf #kijknietweg-video’s kon posten en hoe je de campagneposters deelde en verspreidde. En of dat werkte! Het aantal social mediafilmpjes op de campagnewebsite liegt er niet om.

…
…
Resultaat: wie in de sport- en cultuursector aan de slag is, die kent 1712.

Nooit eerder haalde een 1712-campagne zo veel media exposure. Ondanks het beperkte budget en dankzij onze niet-klassieke aanpak, haalden we alle kranten, alle radiozenders, alle online nieuwssites, het VRT journaal, het VTM nieuws, maar ook bladen als Dag Allemaal, Story én de sectormagazines op een redactionele manier. #kijknietweg was trending op sociale media en BV’s sprongen op de kar met een eigen filmpje. Vanuit de politiek kreeg de campagne de steun van Vlaams minister Wouter Beke. Ook een indrukwekkende reeks verenigingen, organisaties en federaties schaarde zich achter de campagne: van de AB tot Sport Vlaanderen. Maar evengoed de sportdienst van Bonheiden, of de jeugddienst van De Pinte.