De aanpak: shout-out naar elke leerkracht

Uit gesprekken met leerkrachten bleek vooral dat ze voor hun job kiezen om de voldoening die het geeft om jongeren kansen te kunnen bieden, hen te helpen en voor te bereiden op een succesvol leven. Daarbij leggen ze de focus liever op het resultaat dan op het werk zelf.

We kozen voor een campagne in verschillende fasen. Starten deden we met een brede pr-wave om leerkrachten de waardering te geven die ze verdienen. Daarna zoomden we in op concrete verhalen van Brusselaars, verhalen over hoe een leerkracht in hun leven het verschil maakte.

…
…

De campagne: verhalen uit respect

Brusselse hiphoppers Berry en Lefto lanceerden een nummer – en bijhorende videoclip – als shout-out naar alle Brusselse leerkrachten. De lancering werd ondersteund door een socialemediacampagne en een pr-campagne naar Brusselse media.

In de tweede fase vertelden bekende Brusselaars over hun eigen studententijd of die van hun kinderen. Onder meer komiek Erhan Demirci, muzikant Frank Vander Linden, Anderlecht-man David Steegen en VUB-prof Damya Laoui sprongen mee op de kar. Hun getuigenissen werden doorheen Brussel verspreid: als affiches op bussen en metro, als digitale OOH of via social media.

Sven Gatz, Sammy Mahdi en Ahlaam Teghadouini onthulden een raamschildering op de vitrine van Muntpunt ter ere van hun eigen favoriete leerkracht. Op Instagram en Snapchat deelden enkele influencers ook hun verhaal. 

…
…
…
…

Het resultaat: ceci n’est pas un jeu, maar serieus werk 

Binnen de eerste 3 dagen bereikten we meer dan 63.000 Brusselaars en genereerden we 1.330 clicks naar de website. Het engagement op social media was bovendien heel positief, ondanks het moeilijke thema. Ook de pr-machine draaide op volle toeren: de lancering werd breed opgepikt in de media, met artikels in onder meer de Standaard, het Nieuwsblad, HLN, Knack, Bruzz, VRT NWS en interviews op StuBru, Radio 1 en Radio 2.

In de tweede fase bereikten we meer dan 53.000 Brusselaars via Facebook en Instagram, en genereerden we bijna 2.000 clicks naar de website. Snapchat zorgde voor een extra 51.200 impressies, specifiek bij studenten.

…
…
Mijn kinderen geven hun kleutermeester Walter jaren later nog steeds een mega knuffel. Wie liefde en passie deelt, krijgt dat altijd terug.
Erhan Demirci, stand-upcomedian