Naar de inhoud

Agency to Harvest Change
News Een XXXXXXL stunt

XXXXXXL-shirts in Federaal Parlement voor betere obesitaszorg

Wat deden we?

  • Concept
  • Campagneontwikkeling
BASO web header 2

Wie op 28 mei door de wandelgangen van het Federaal Parlement liep, kon er niet naast kijken. Aan de ingang van de Erasmuszaal stonden twee reusachtige XXXXXXL T-shirts met honderden handtekeningen van Belgen die pleiten voor een menselijker obesitasbeleid. De opvallende installatie werd ontworpen door communicatiebureau Bridgeneers, in opdracht van de Belgische vereniging voor de studie van obesitas (BASO). De aanleiding? Het parlementair colloquium 'De preventie en het verbeteren van de zorg voor mensen met obesitas in België’. De actie kadert in een bredere campagne die onze kijk op obesitas wil doen kantelen: van stigma naar erkenning van de aandoening als een chronische ziekte.

De enorme kartonnen shirts, elk bedrukt met de handtekeningen uit de nationale petitie, maakten één ding pijnlijk tastbaar: het moet anders. Vandaag lijdt bijna één op de zes volwassen Belgen aan obesitas, maar toch botsen patiënten nog te vaak op onbegrip, versnipperde zorg en hoge kosten. Met deze visuele actie roepen BASO en Bridgeneers beleidsmakers en stakeholders op om hun gewicht in de schaal te werpen met één doel: respectvolle, toegankelijke obesitaszorg.

Naar concrete actie
Tijdens het colloquium in het parlement werkten experten en zorgverleners aan een concreet actieplan. Ze pleiten voor een duidelijke erkenning van obesitas als complexe, chronische ziekte, weg van het simplistische idee van ‘gebrek aan wilskracht’. Daarnaast vragen ze om een sluitend ‘obesitaszorgweb’, waarin patiënten van bij de start in hun leven worden begeleid, met betaalbare trajecten die ook de meest kwetsbare groepen bereiken.

Naast de installatie kregen aanwezigen ook een opvallend XXXXXXL-pamflet mee naar huis. Wie de folder openvouwt, krijgt een reusachtig overzicht dat de volledige problematiek rond obesitas in kaart brengt. Als open brief aan de politiek bundelt het document inzichten en cijfers, met als doel beleidsmakers en journalisten een helderder beeld te geven van de complexiteit en urgentie van het thema.

De problematiek is duidelijk en de handtekeningen zijn gezet. Daar kon je op donderdag 28 mei niet naast kijken. De vraag ligt nu waar ze hoort: bij de politiek lijkt het nu niet dat de handtekeningen komen van mensen die obesitas hebben? Het zijn eerder mensen die zich zetten achter een beter obesitasbeleid.