Een campagne waar muziek in zit
Wat deden we?
- Social
- B2C
- Concept
- Campagneontwikkeling
- Digitale campagne
De uitdaging: alle vlamingen aanzetten om hun woningen beter te verluchten
Luchtvervuiling buitenshuis houdt mensen veel meer bezig dan slechte binnenlucht. Noch-tans is het binnenmilieu vaak ongezonder dan de omgeving buiten. De binnenlucht is immers de combinatie van de vervuilende stoffen van buiten én van binnen. Voor een gezonde bin-nenlucht is er voldoende luchtverversing no-dig. Het gedrag van de bewoner heeft dus een grote invloed op de kwaliteit van het binnen- luchtmilieu. En daar wringt het schoentje. Mensen verluchten hun woonruimtes te weinig en ongezonde binnenlucht kan schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid.
Daarom organiseerde de Vlaamse overheid ‘De Week van de Gezonde Binnenlucht’ van 20 t.e.m. 26 maart 2023. Onze opdracht was eenduidige communicatie creëren rond het thema. Voordien was die versnipperd door het groot aantal betrokken partijen die allemaal apart communiceerden. Bridgeneers zorgde voor coherentie en voor de nodige tam tam. En dat laatste mag je vrij letterlijk nemen.
Onze aanpak: op een luchtige manier van verluchten een dagelijkse gewoonte maken
Uit onderzoek blijkt dat we tot 85% van onze tijd binnen doorbrengen. Zeker de meest gevoelige personen, zoals zeer jonge kinderen, ouderen of zieken. Daarom is bewustwording rond het belang van gezonde binnenlucht zo belangrijk. Want leren ventileren en verluchten, betekent sen-sibiliseren en gedragsverandering, maar dat kan niet zonder de nodige awareness.
Voldoende aandacht creëren rond gezonde binnenlucht deden we niet door heel luid te roepen. Wel door luide muziek in te zetten. We zorgden voor een partnership met Radio 2 en voor de enthousiaste medewerking van de Koninklijke Harmonie Sint-Hilarius uit Bierbeek. Want fanfaremuziek kan je pas goed horen wanneer je ramen en deuren opent. En zo verlucht je het huis. Simpel hé.
De campagne: dagelijks je huis verluchten, daar zit muziek in
Met deze campagnelijn bliezen we onze boodschap letterlijk leven in. We stuurden de Bierbeekse fanfare op pad. Op een zaterdagochtend werden de bewoners van een rustig straatje letterlijk en figuurlijk wakkergeschud door fanfaremuziek. Ogen en oren gingen open. Ramen en deuren ook.
Alles werd gefilmd en de fanfare speelde vrolijk verder in een online video en posts.
Radio 2 zette radiospotjes in en spendeerde zendtijd aan het onderwerp tijdens De Week van de Gezonde Binnenlucht. In het programma Goeiemorgen Morgen peilde Peter Van de Veire of luisteraars ’s nachts met hun raam open of dicht slapen. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om te verwijzen naar de tips and tricks op www.gezondbinnen.be. Op de website van Radio 2 konden luisteraars dan weer meespelen met een kwis en ontdekken hoe het gesteld was met de kwaliteit van hun binnenlucht. Daarbovenop werd er dagelijks een item gewijd aan gezonde binnenlucht of een expert uitgenodigd in Radio 2 Spits. Daarnaast zorgden we ook voor online arti-kels met tips over gezonde binnenlucht. Moest de boodschap dan nog niet in
elk huishouden binnengewaaid zijn, dan gebeurde dat wel via het bijhorende campagnebeeld dat verspreid werd op sociale media. In combinatie met een dagelijkse tip op de socialemediakanalen van de Vlaamse overheid.
De resultaten: tromgeroffel...
De Radio2-kwis over gezonde binnenlucht werd 3540 keer gespeeld. Zeker niet slecht voor een thema dat niet echt sexy is. Op social media behaalde het campagnefilmpje een CTR van 1,59% terwijl er slechts 0,44% voorspeld was. Trompetgeschal alom. Maar hoe zit het eigenlijk met de binnenlucht in jouw huis? Hopelijk heb jij vanochtend je huis verlucht?